Szövegek

A FÉNYJELENÉSEKTŐL A FÉNYKERÉKPÁROZÁSIG

| Minyó Szert Károly |

Fotográfiai akcióval már pályafutásom kezdetén, 1991-ben jelentkeztem a Sunyi című (1) képkoncert és hangkiállítás keretein belül, az Újlak csoport (2) korabeli működési és kiállítóhelyén, a Tűzoltó utcában, Ádám Zoltán meghívására. A laborvörös fényben úszó, közönséggel színültig teli csarnokban vetítettem a negatívot az előzetesen fotoemulzióval fényérzékenyített falfelületre. A varázslatból fekete mágia lett, a nagyszámú közönség mégis érezhető nyitottsággal fogadta az akciófotográfiát.

Az első real-time fotográfiai fénykerékpározásra néhány évnyi lappangás után 1999-ben, a Várnagy Tibor vezette Liget Galériában került sor, A ház és a kert című kiállításom megnyitóján. A teljes kiállítási anyag a galéria falára közvetlenül készített képekből állt. A megnyitó a fénykerékpározás hazai premierje volt, míg a kiállítás koncepciója ezen túlmenően egy ősfényképészeti áldozat felmutatása (erősítette ezt a megnyitón elhangzó William Henry Fox Talbot szövegrészlet is: A természet irónja...), melynek jegyében egy héttel a megnyitó előtt beköltöztem a setét kamarává átalakított kiállítótérbe, és hozzáláttam a teljesen öntörvényű anyaggal és kiszámíthatatlan folyamatokkal való munkának (ora et labora) a szerzetesi tér sötétjében.

 Az alapozott falfelületeket fényérzékenyítve, majd a fotoemulzió többnapos kristályosodása után ránagyítva, előhívtam és fixáltam a több négyzetméternyi anyagot. A képek a fényzárt, meditatív alkotást követően várták a megnyitó fénykerékpározás premierjét, amikor is a közönség jelenlétében előhívott, fényszülte kép megkoronázhatta a teljes tér vizuális összhatását. A kiállítás záróakkordjaként a falon lévő képeket kihalvá- nyítottam, majd visszafestettem az eredeti fehér galériafalat. A kiállítás ily módon megsemmisült, átadta a teret a következő kiállításnak! De hatásában és dokumentációjában tovább él.

Azóta számtalan megnyitón produkáltam valós idejű fényjelenést, fénykerékpározást a nézőközönség jelenlétében: K. Bazovsky, majd utódja a K. Petrys Galéria, A38 Hajó, Nessim Galéria, Zsámbéki Rakétabázis, Millenáris Galéria, Hanuka Fesztivál megnyitója Sirály, Telep, Mała Galeria Varsó, Pozsonyi Fotóhónap (2005, a fénykerékpározás nemzetközi bemutatója volt), Sanyi és Aranka Színház, Photo Edition Berlin, Anzenberger Galéria, Bécs – olykor dramatizáltan és szöveggel, akusztikai környezettel dúsított változatban, társművésze- ti együttműködéssel, és a fénytekerés azóta sem állt le.



1 Szemző Tiborral közös munka, hangkiállítás részében általa applikált 12 db Pacsirta rádióból érkezett a hang, képkoncert részében főleg nagyméretű, 70 x 100, illetve 160 x 200 cm-es, „Lomografikus” képek töltötték meg a hatalmas tésztagyári teret. A kifejezés Várnagy Tibortól ered, egy fotózási attitűdre és a Lomo gépmárkára utal („lelomózta”).

 

2 Újlak Csoport, 1989-95, Ádám Kálmán, Ádám Zoltán, Farkas Gábor, Komoróczky Tamás, Ravasz András, Szarka Péter és Szil(i) István